Wednesday 11 May 2011

..Panasnya hari ni....,

    Hari ini semua yang panas...
cuaca panas,,badan panas...hati pun panas..
subuh-subuh lagi hati dah panas...

   Apa tak panas..subuh-subuh lagi seorang 
pekerja saya dah hantar sms mengatakan dia nak
cuti..dahlah dua hari lepas seorang pekerja 
saya tak kerja kerana urusan passport selama
dua hari...yang satu nak masuk kerja yang seorang lagi 
pula nak cuti..yang sakit sayalah, kerja bermati matian
nak cover tempat yang cuti...aduhhh!!! Nasib baik tak jadi cuti..
legalah sikit hati nii..

    Seperti biasa memasak..memasak...memasak
macam kerja orang perempuan[tengok muka manco
..x sajak keje memasak..hahaaa]
sedang memasak tertolehlah kat pembantu tadi sedang
memotong sayur kangkong..caranya tak betul..jadi saya
tegur dan tunjuklah cara yang betul..sambil bebel sikit la
,'lain kali potong kangkong jangan potong pada daunnya
potong pada batangnya..kalau dipotong pada daun..sayur
bila masak akan lembik macam bubur..dah banyak kali 
bagi tahu..tak juga ubah2,' kata saya..
boleh dia jawab gini ,'x pe kalau x leh keje..nanti x yah keje lagi ,'
  berdesing telinga saya bila dia jawab gitu..
apa lagi mengamok lah saya.............

   Lepas tu dia masuk bilik air [lama lah juga..dia nanggislah tu]...
terfikirlah saya..tadi saya x dapat kontrol ..maklomlah dah lah 
cuaca panas..subuh2 lagi baju saya dah basah peluh...hari2lah 
begini, penanggan cuaca panas.......saya mesti ambil hati dia semula.
Apabila dia sampai semula..terus saya pergi sebelah dia,'..saya minta
maaf ya..' sambil bergurau saya kata ,'..tadi saya makan Lontong satu
mangkok penuh sampai habis..jadi perut saya terlalu kenyang..ko
bukannya tak tahu..abang ni kalau perut kenyang sangat..hati nak
marah jee;' ...dia x tahan gurauwan saya, terus ketawa sambil berkata
' ..tu la makan banyak2..dah kenyang nak marah je..'lega hati
saya bila dia dah ketawa..cara saya untuk mengambil hati orang..
saya akan usahakan supaya dia ketawa....petua tu!!
    
    Teringat pula saya pada  seorang bekas pembantu saya..
dia ni boleh cakap ,'..bang,,abang dah lama tak marah saya.
kenapa bang..setiap kali abang marah saya..perut saya akan sakit 
nak nuang air..sepuluh kali abang marah,,sepuluh kali dia akan
buang air..tapi sekarang dia susah nak buang air.makan pisang pun x bolih
 pasal abang dah lama tak marah dia...' sorang ni memang lucu sikit..tapi
 nak di katakan semua pembantu saya semuanya lucu2..
.'ooo gitu sekejap lagi abang marah ko..ko buanglah puas2..hahhaha,'
dah berhenti pun dia..balik seberang..

   Berbalik pada cuaca yang amat luar biasa sekarang..saya boleh 
dikatakan bermandi peluh...dari awal subuh hinggalah petang..baju
yang saya pakai kalau x tukar 2/3 helai..jawabnya basah macam
baru balik jogging lah...tak kering2. Air-cond kat kantin pula rosak.
berharap pada kipas semata2...sebesar2 punya kantin tingkap ada 
3 aje..x bolih buka lak tu nanti banyak lalat masuk....
     Cuaca panas panas giler...suhu tempat kita ni nak mencecah 40 
darjah  celcius dah ni, nak tahu sebab apa ? Cuaca panas bulan
 MEI ni adalah disebabkan kesan daripada angin Ribut Tropika Aere
yang datang meniup dari Filipina ke Malaysia...sebab tu lah kita rasa
panas semacam .

    Kita bertahanlah untuk beberapa hari lagi yaa...
kata pusat ramalan cuaca Malaysia..
: Suhu panas yang melanda Semenanjung Malaysia ketika ini hanya
 bersifat sementara dan dijangka berakhir dalam masa seminggu lagi,
 kata Pengarah Pusat Ramalan Cuaca Jabatan Meteorologi Malaysia, 
     Sabar-sabar lah yaa...

2 comments:

  1. ...hahhaa..
    lucu juga ko ni..
    tapi saya masih 'panas'......
    bila nak sejuk ni!!!!!!

    ReplyDelete
  2. panas apa lagi tuu
    hari ni kan dah hujan..
    pagi2 lagi dah hujan..
    lebat lak tuu.

    ReplyDelete